31 Ocak 2015 Cumartesi

Linux Kernel Ekibiyle Staj

Geçtiğimiz yaz haziran sonunda mezun oldum. Mezuniyetten sonra bir işe girip çalışmak, her gün işe gidip gelmek, birkaç ay işim dışında bir şeye bakmamak, sonrasında iş temposuyla birlikte neler yapabileceğime karar vermek gibi bir düşüncem vardı. Ancak tabi ki böyle olmadı :).

Ağustos başında Google İrlanda ofisinden iş görüşmesi için e-posta aldım, benim ile başlangıç bir telefon görüşmesi yapmak istediklerini söylediler. Hemen kabul ettim. İlk üç aşamayı geçtim, son görüşme için Irlanda'ya gittim ancak son görüşmede başarılı olamadım. Sorular beklediğim gibi değildi, internetten çalıştığım gibi de değildi.

Ben evde son görüşmeye hazırlanırken Gnome OPW için başvurular da başlamıştı. Ben daha önce ilk Gnome'un araçlarına sonra da Linux Kernel'a başvurmuştum. Gnome'a katkı verirken katkı vermek için masaüstü bilgisayarınızda ortam oluşturmak zor. En son Fedora 19'un alfa sürümünü kullanmak zorunda kalmam ve alfanın hiç kullanışlı olmaması üzerine katkı vermeyi sonlandırdım :). Aslında jhubild'de kullanabiliriz ama onda ortamı hazırlaması .. bana bir tane geliştiricisi o zamanlar Fedora beta sürümü varken, beta kullanmamı önermişti, beta yine kullanılabilirdi ancak bir sonraki sürüme geçtiklerinde alfa kullanmak zorunda kalmam pek iyi olmadı. Bir de Gnome Continuous var, onu yeni gördüm ama henüz denemedim.

Linux Kernel'a katkı verdiğim sene aslında alınmayı beklemiştim gerçekten ama olmadı. Bu dönem başvuru süresi 2 ay gibi uzundu :), geçen sene 3 hafta gibi bir süreydi. Necdet hoca "Aslında sen başvursan çok şey yaparsın" dedi, ben de başvurdum ve alındım :). Alınmayı gerçekten beklemiyordum ve çok güzel bir sürpriz oldu.

Şimdi Rik van Riel ile birlikte bellek yönetimi üzerinde çalışıyorum. Bellek yönetimi katkı vermeye başlamanın en zor olduğu kısımlardan biri, çünkü çekirdeğin temel fonksiyonlarını içeriyor ve daha karmaşık. Başvurduğunuz projeye göre staj sürecinde ne kadar yama gönderebileceğinizin sayısı da değişiyor. Ben projem zor olduğundan, 4 ayda otuz satır yazabilir miyim derken şimdiden bir yamayı kabul ettiler bile :).

Linux kaynak kodunda bellek yönetimi ile ilgili dizin mm/. Eğer güncel mm dizinini takip etmek istiyorsak da Linus Torvalds'ın kullandığı dalı değil de linux-next'i takip etmek gerekiyor. Yamaları Andrew Morton kabul ediyor ve günlük olarak etiketliyor. Güncel linux-next'i nasıl takip edeceğinizi görmek için buraya bakabilirsiniz.

Anladığım kadarıyla, Linux'ta bellek yönetimi üzerine çoğunlukla Redhat ekibi bakıyor, çünkü birçok sunumu ve belgeyi o ekip hazırlamış. Ben yamaları gönderirken mm dizini bakıcılarına baktığımda genelde @redhat.com alan adlı hesaplar var. Yamaları vger.kernel.org ve  akpm@linux-foundation.org listelerine gönderdiğim için de çok mutluyum. O kadar büyük listelerdeki insanların kodlara bakıyor olması oldukça heyecanlı :).

Üzerinde çalıştığım proje ise, bellek üzerinde 2kB/4kB kadar boyutlarda olabilen sayfaların dışında bir de büyük sayfalar (huge page) var. Onların boyutları ise 2MB/4MB. Peki neden büyük sayfalara ihtiyaç duyuyoruz? Çünkü sayfalar büyük olduğunda sayfa tabloları da büyük oluyor ve bir süreç için verileri bellekten atma/belleğe getirme miktarı azalıyor. Eğer sayfalar 4MB'tan büyük olursa verimsiz oluyor.

Sistemin swap kullanması gerektiğinde büyük sayfalar normal boyutlu sayfalara parçalanıyor (2kB/4kB) ve o şekilde swap alanına yerleştiriliyor. Sorun şu ki; swap alanından belleğe tekrar geri getirilmek istendiğinde büyük sayfa olarak değil, normal boyutlu sayfalar olarak getiriliyorlar bu durumda eski verim sağlanamıyor, aynı zamanda burada izlenmesi gereken bir algoritmaya da karar verilmeli. Çünkü bir süreç swap kullanıyor diyelim, ve swapte olan bir veriye ihtiyaç duyuldu, sadece tek bir verinin bulunduğu sayfa 2kB, ancak bunun yerine 2MB büyük sayfa getirmek her zaman yararlı olmaz. Burada karar verilmesi gereken noktalar var.

Geçtiğimiz dönem kod ve belge okumak üzerine geçti. Bir tane de yama gönderdim. Sadece okunabilir sayfaları büyük sayfalar şeklinde birleştirmek için. Yamayı burada görebilirsiniz.

Bundan sonraki bir süre ise; "daha önce hiç okuma/yazma isteği almamış, henüz fiziksel belleğe eşlenmemiş, sadece sanalda bulunan, bir süre sonra ilk kez okuma izni aldığında fiziksel belleğe eşlenen sayfalar" var, bunlara zero page deniliyor, bunlar üzerinde çalışacağım. Eğer sayfa içerisinde veri yoksa, ilk okuma isteği aldığında çekirdek bunu sıfırlarla dolu bir sayfa olarak üretiyor. Bunları da büyük sayfalara dahil etmek üzere çalışacağım. Aynı zamanda (emin değilim), Documentation dizininde de belgelendirme yapmam gerekecek. Muhtemelen birkaç işim daha var ancak henüz ben bilmiyorum, danışmanımla işleri bitirdikçe yenisini alma şeklinde ilerliyoruz. Henüz başlamadığımız işlerden de şuna bir ara bakarız şeklinde konuşuyoruz.

Staj sürecinde birkaç Türkçe yazı daha yazacağım (yazmadı) :).

4 yorum:

  1. Çalışmalarınızda başarılar dilerim.Benim için de aydınlatıcı bir yazı oldu.Teşekkürler.

    YanıtlaSil
  2. Bir süredir takip ediyordum ama yazıların İngilizce oluduğu için yorum yazmak istemedim. Seçim tabi ki sana kalmış ancak, ülkemizin daha çok bilgi, belge ve kaynağa kendi dilinde ihtiyacı var.

    Böyle güzel Türkçe paylaşımlar bir çok meraklı için harika bir şey, İngilizce bilenler içinse eminim senin yazdıklarından çok daha detaylı yazılar bulmak mümkündür. Ben Türkçe daha detaylı yazılarını görmeyi çok isterim. Yinede seçim senin tabi ki, paylaşımlar için teşekkürler iyi çalışmalar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu konularda İngilizce kaynak olarak: Understanding Linux Kernel, Edition 3 ve Linux Kernel Architecture kitapları gerçekten güzel. Ancak benim yazdığım bazı fonksiyonlar hakkında İngilizce kaynaklar da henüz yok. Ben de danışmanıma sorup öğreniyorum ya da commit mesajlarına bakıp anlamaya çalışıyorum. Eğer sadece kitaplardan öğrendiysem de genelde buraya İngilizce olarak da yazmıyorum ki, kitabın aynısı olmasın :).

      Türkçe açıklayıcı yazılar yazmak gibi bir fikrim var, eğer vakit bulabilirsem staj sırasında olmazsa sonrasında yazabilirim.

      Sil
  3. takdirlen izliyos, bravo

    YanıtlaSil