24 Haziran 2013 Pazartesi

Ruby Kodlama Biçimi Önerisi

Bir çok dilde kodlama yapılırken uyulan kurallar var. Aslında bu kurallar bir zorunluluk değil, kodun anlaşılırlığını kolaylaştırmak, kod yazımında bir ortaklık sağlamak için üzerinde anlaşılmış tavsiyeler. Python için bu konuda PEP 8 ile belirlenmiş kuralların bir kısmı. PEP 8 belgesi hakkındaki Türkçe yazıyı da bir üst dönemden Ahmet Can burada yazmış. Oldukça da güzel olmuş yazı.

Ruby ile kodlamayı daha çok sevdiğimden ve genelde Ruby kullandığımdan, Ruby için kodlama standartları nasıl diye biraz araştırdım. Resmi bir belge bulamadım. Ancak Github'da bir kaç belge buldum bu konuda. Bunlardan en çok yıldız alan, en çok kullanılana uymak daha doğru diye düşündüm. Bu belge baktıklarım arasında en çok kullanılan anladığım kadarıyla. Bu yüzden bu belgenin Türkçesini de Github'da tutmaya karar verdim. Ancak bire bir çeviri yapmadım. Yazdığım belgeye buradan ulaşabilirsiniz.

Belgede yazan girintiler 2 boşluk olmalı, fonksiyon yazımları, while kullanımı gibi bir kaç konuda daha Ruby'ciler ile aynı görüşte olduğumu öğrenince pek mutlu oldum :) Mesela bana sorarsanız Python'daki 4 boşluk fazla ama herkes böyle 4 boşluk kullandığından 2'ye düşürmüyorum Python'da, ya da özellikle betik dillerinde çok fazla farklı for yapısı oluyor. Bu durum Ruby'de de böyle. O zaman benim için bu durum kafa karıştırıcı oluyor. Dizi, hash yapısı gibi yerlerde .shift, .each gibi yapılar kullanıyorum. Herhangi bir for yapısını ise while ile sağlıyordum. Bu çevirdiğim belgede de bu durum böyle önerilmiş :)

Bir de belgeyi okurken Ruby ve programlamada bilmediğim kavramları öğrendim.  Duck-typing, factory method pattern gibi kavramları daha önceden duymamıştım açıkçası. Mesela Ruby'de "%" karakterinin dizge (string) yazımında bilmediğim özellikleri varmış, Ruby'de sembol kavramını da daha önce kullanmamıştım. Bu gibi bilmediğim kavramları öğrenmek de bana faydalı oldu. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder